Brigitte Kromp, Maria Seissl, Tobias Zarka:
AUSTRIAN TRANSITION TO OPEN ACCESS (AT2OA) – EIN ÜBERBLICK (AT2OA)
Zusammenfassung: Im Rahmen des
Hochschulraumstrukturmittelprojekts „Austrian Transition to Open Access“
(AT2OA) sollen durch Neugestaltung der Lizenzverträge mit den Anbietern
und durch gezielte Publikationsunterstützung der Forschenden eine
Steigerung des österreichischen Open Access-Publikationsoutputs
generiert und neue Wege für das Open Access-Publizieren eröffnet werden.
In vier Teilprojekten werden unterschiedliche Maßnahmen zur
Unterstützung dieses Transformationsprozesses bearbeitet. Ergänzt werden
diese Teilprojekte durch Vernetzungsaktivitäten und Maßnahmen zum
Wissenstransfer. Der Artikel gibt einen kurzen Überblick über die
inhaltlichen Schwerpunkte und die Governance des Projektes.
Schlagwörter: Hochschulraumstrukturmittelprojekt;
Austrian Transition to Open Access (AT2OA); Governance; Open Access;
Open Access Transformation; Open Access Transition; Bundesministerium
für Bildung, Wissenschaft und Forschung
Brigitte Kromp, Maria Seissl, Tobias Zarka:
AUSTRIAN TRANSITION TO OPEN ACCESS (AT2OA) – IN A NUTSHELL
Abstract: The goal of the Higher Education Area
Structural Funds project “Austrian Transition to Open Access” (AT2OA) is
to support the large-scale transformation of scientific publications
from Closed to Open Access, and to implement measures supporting this
initiative. The project aims to increase Austria’s Open Access
publication output by restructuring licence agreements with publishers
and by providing targeted support for researchers’ publication
activities. It will also establish new venues for Open Access
publishing. The subprojects are complemented by networking and knowledge
transfer activities. The article gives a brief overview of the main
topics and the governance of the project.
Keywords: Higher Education Area Structural Funds
Project; Austrian Transition to Open Access (AT2OA); Governance; Open
Access; Open Access Transformation; Open Access Transition; Austrian
Federal Ministry of Education, Science and Research
DOI: https://doi.org/10.31263/voebm.v72i1.2274
Veröffentlicht in Mitteilungen der VÖB 72 (2019) Nr. 1, S. 28-34.
Online: https://ojs.univie.ac.at/index.php/voebm/article/view/2274/
via https://www.univie.ac.at/voeb/blog/?p=49192
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