The changing open science landscape leads to new requirements and expectations in terms of dissemination, communication and outreach. With the increasing importance of micro blogging, social media and other interactive Web 2.0 channels for communicating research outcomes to target audiences outside academia, pressure on researchers to apply more marketing-oriented communication strategies and produce related content increases. In this paper we discuss how research dissemination and communication as well as the roles of researchers and science communicators are transforming in an open science context. We argue that the introduction of new science communication roles and positions is necessary to solve current gaps in public science communication.
Warum wir Open Science-KommunikationsexpertInnen brauchen
Im Kontext von Open Science entstehen neue Anforderungen und
Erwartungen an die Wissenschaftscommunities, was Kommunikation und
Disseminierung von Forschungsergebnissen betrifft. Mit der steigenden
Bedeutung von Mikro-Blogging, Social Media und anderen interaktiven Web
2.0 Anwendungen in der Kommunikation mit Zielgruppen außerhalb des
akademischen Umfeldes steigt der Druck auf WissenschaftlerInnen vermehrt
Marketing-orientierte Kommunikationsstrategien und Inhalte anzuwenden.
In diesem Artikel diskutieren wir, wie sich Wissenschaftskommunikation
sowie die Rollen von WissenschaftlerInnen und
WissenschaftskommunikatorInnen durch Open Science verändern. Wir
argumentieren, dass die Schaffung neuer
Wissenschaftskommunikations-Rollen und Positionen zur Überwindung
aktueller Herausforderungen der Wissenschaftskommunikation nötig ist.via https://www.univie.ac.at/voeb/blog/?p=50020
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen